ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miejski w Lubsku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: EWID. LUDNOŚCI - Zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESELDrukuj informacjęSprawa: EWID. LUDNOŚCI - Zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL

Szczegóły informacji

EWID. LUDNOŚCI - Zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL

Wydział: Wydział Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego

Ogłoszono dnia: 2023-12-08 10:35:49

Termin załatwienia

Niezwłocznie, po wprowadzeniu potwierdzającego kodu

Osoba kontaktowa

E. Bobińska, M. Karolczak, S. Urban

Miejsce załatwienia

Urząd Miejski w Lubsku,  aleja Niepodległości 2, pok. C 1-2

Telefon kontaktowy

68 457 61 03-04

Sposób załatwienia

  1. Za pomocą usługi elektronicznej dostępnej na portalu mobywatel.gov.pl,
  2. Za pomocą aplikacji mobilnej mObywatel,
  3. Osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy.
W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, wniosek może złożyć osobiście w dowolnym urzędzie gminy opiekun prawny albo kurator. W tym celu przedkłada orzeczenie sądowe potwierdzające wyznaczenie go opiekunem lub kuratorem oraz potwierdza swoją tożsamość za pomocą ważnego dokumentu tożsamości.
W przypadku niemożności złożenia wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać przez pełnomocnika, który stawi się osobiście w dowolnym urzędzie gminy, złoży pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności i potwierdzi swoją tożsamość za pomocą ważnego dokumentu tożsamości.
Uwaga! Zastrzeżenie numeru PESEL dokonuje się z urzędu w przypadku: zgonu, unieważnienia dowodu osobistego na skutek zgłoszenia utraty dowodu osobistego w dowolnym ogranie gminy lub dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej będąc poza granicami RP, czy też zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych w dowolnym organie gminy.

Miejsce odbioru

Nie dotyczy

Wymagane Dokumenty

Wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL składany w gminie (istnieje możliwość wydrukowania formularza z Twoimi danymi w urzędzie), dowód osobisty, aplikacja mObywatel potwierdzająca tożsamość lub paszport.

Czas realizacji

Niezwłocznie

Opłaty

Bez opłat

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy 

Uwagi

Podstawowe informacje
Usługa mająca chronić dane przed kradzieżą tożsamości weszła w życie z dniem 17.11.2023 r., natomiast ustawowy obowiązek weryfikacji zastrzeżenia numeru PESEL przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki, wejdzie w życie w dniu 1 czerwca 2024 r.
Rejestr Zastrzeżeń Numerów PESEL umożliwia:
  1. Zastrzeżenie numeru PESEL
  2. Cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL
  3. Sprawdzenie statusu numer PESEL
  4. Wydanie potwierdzenia zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia
  5. Wydanie wydruku zawierającego historię zastrzeżeń numeru PESEL
Kogo dotyczy
Pełnoletnia osoba fizyczna, posiadająca numer PESEL.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 t. j. z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1394)
  3. Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 31 października 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających stosowanie przepisów dotyczących prowadzenie rejestru zastrzeżeń numerów Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz niektórych usług z tym związanych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1194)
  4. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL (Dz. U. 2023 r. poz. 2485)

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Lubsko
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-12-08
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
H. Dybka
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2023-12-08 10:31:01
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Anna Kalinowska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2023-12-08 10:35:49
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Anna Kalinowska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-12-08 10:36:30
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
210 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony