Koordynator do spraw dostępności
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Lubsku
Informacja ogłoszona dnia 2021-11-30 08:17:14 przez Sebastian Górski
Akapit nr 1 - brak tytułu
Zgodnie z Zarządzeniem Nr 55/W/2021 BURMISTRZA LUBSKA z dnia 29.11.2021 r. w sprawie wprowadzenia Procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Lubsku, zostały wprowadzone procedury postępowania przez pracowników Urzędu Miejskiego w Lubsku w zakresie osób ze szczególnymi potrzebami .
Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Lubsku
Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Lubsku
Rozdział I.
Przepisy ogólne
§ 1. Niniejsza procedura normuje sposób postępowania pracowników Urzędu Miejskiego
w Lubsku w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami.
w Lubsku w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami.
§ 2. Celem wprowadzenia procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami jest stworzenie Urzędu przyjaznym i dostępnym oraz traktowania osób ze szczególnymi potrzebami w sposób zapewniający im poczucie bezpieczeństwa i komfortu.
§ 3. Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o:
- Osobie ze szczególnymi potrzebami lub Kliencie - należy przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062), w szczególności osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, niewidome, głuche, słabo słyszące, z niepełnosprawnością intelektualną, starsze i kobiety w ciąży,
- Podmiocie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Lubsku,
- Pracowniku - należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego w Urzędzie Miejskim w Lubsku,
- Pracowniku merytorycznym - należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego w Urzędzie Miejskim w Lubsku do zapewnienia obsługi określonej kategorii spraw, dla których właściwy jest podmiot.
§ 4. Każdy pracownik podmiotu zobowiązany jest do udzielania niezbędnej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie podmiotu, kierując się empatią i poszanowaniem niezależności tych osób.
§ 5. Każdy pracownik podmiotu udziela osobie ze szczególnymi potrzebami pomocy w dotarciu do miejsca obsługi, a w razie takiej konieczności udaje się do niego i realizuje sprawę na miejscu, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku.
§ 6. Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami odbywa się w Biurze Obsługi Interesanta.
§ 7. Pracownik Biura Obsługi Interesanta przeprowadza z osobą ze szczególnymi potrzebami wstępną rozmowę w celu ustalenia charakteru sprawy, którą ta osoba zamierza załatwić w podmiocie. Następnie zawiadamia pracownika merytorycznego, który jest właściwy do załatwienia danej sprawy o przybyciu takiej osoby i konieczności jej obsłużenia.
§ 8. W przypadku braku możliwości zapewnienia osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej strony internetowej oraz BIP urzędu Miejskiego w Lubsku zapewnia się alternatywny dostęp, który w szczególności polega na zapewnieniu kontaktu telefonicznego pod numerem 68 4576101 lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej e-mail Urzędu Miejskiego w Lubsku,
.
§ 9. Podmiot zgodnie z art. 6 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062) zapewnia, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację w formie określonej w tym wniosku. Zgłoszenie chęci skorzystania ze świadczenia usług Klient może wnieść:
- osobiście w biurze podawczym Urzędu Miejskiego w Lubsku,
- pisemnie za pośrednictwem poczty: Urząd Miejski w Lubsku, pl.Wolności 1, 68-300 Lubsko
- za pomocą faksu nr: 68 4576100,
- za pomocą poczty elektronicznej e-mail.: ,
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę (ePUAP), adres skrytki /1e408uxblm/skrytka
Rozdział II.
Szczegółowe zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
§ 10. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością ruchu i osób mających trudności
w poruszaniu się:
w poruszaniu się:
- Podmiot zapewnia możliwość skorzystania z przycisku znajdującego przy drzwiach wejściowych do budynku podmiotu, umożliwiającego wezwanie pracownika Biura Obsługi Interesanta, który udzieli takiej osobie pomocy.
- Po ustaleniu sprawy pracownik Biura Obsługi Interesanta informuje pracownika właściwego merytorycznie do rozpatrzenia sprawy o konieczności obsłużenia osoby ze szczególnymi potrzebami.
- Pracownik merytoryczny schodzi do osoby ze szczególnymi potrzebami i w zależności od potrzeb udziela tej osobie pomocy w dotarciu do miejsca obsługi przy uwzględnieniu możliwości wejścia takiej osoby ze sprzętem wspierającym poruszanie się (np. wózek, kula, balkonik), stanowiącym integralną część jej przestrzeni osobistej lub realizuje sprawę na parterze budynku, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku Urzędu.
§ 11. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością wzroku i osób mających trudności
w widzeniu:
w widzeniu:
- Podmiot zapewnia możliwość wejścia do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573) bez konieczności wcześniejszego zgłoszenia tego faktu. W tym celu należy umożliwić Klientowi poruszanie się oraz dotarcie do poszczególnych pomieszczeń wraz z psem asystującym.
- Podmiot zapewnia elektroniczny dostęp do dokumentów, informacji o swojej działalności, regulaminach i procedurach zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. poz. 848).
- Podmiot zapewnia informację o rozkładzie pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy.
- Podmiot zapewnia, by na drodze osoby z niepełnosprawnością wzroku nie znajdowały się żadne przeszkody, a przeszklone drzwi były odpowiednio (kontrastowo) oznaczone.
- Pracownik merytoryczny pyta Klienta o preferencje w zakresie formy obsługi i udostępniania dokumentów (np. dokumenty drukowane z powiększoną czcionką, pliki elektroniczne w formatach dostępnych dla urządzeń udźwiękawiających).
- Pracownik merytoryczny pomaga (za zgodą tej osoby) wypełnić dokumenty, następnie odczytuje wypełnione dokumenty i wskazuje miejsce na podpis za pomocą specjalnej ramki, a w razie potrzeby nakierowuje dłoń Klienta we właściwe miejsce.
§ 12. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością słuchu i osób z trudnościami
w komunikowaniu się:
w komunikowaniu się:
- Podmiot zapewnia obsługę za pomocą tłumacza języka migowego, a także z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje.
- Podmiot zapewnia Klientowi prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się.
- Podmiot zapewnia Klientowi dostęp do urządzeń wspomagających słyszenie (np. pętle indukcyjne, systemy FM, urządzenia oparte o inne technologie).
- Pracownik merytoryczny zapewnia dogodne miejsce obsługi Klienta przy uwzględnieniu komfortu akustycznego.
- Pracownik merytoryczny pyta Klienta o preferencje w zakresie formy obsługi (np. język migowy, język gestów, język pisany, język mówiony odczytywany z ruchu warg) i udostępniania dokumentów (np. dokumenty z powiększoną czcionką w tekście łatwym do czytania).
§ 13. W zakresie obsługi osób niesamodzielnych, starszych, z niepełnosprawnością intelektualną:
- Podmiot zapewnia informację i możliwość komunikacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia oraz możliwość przyjścia w towarzystwie asystenta.
- Pracownik merytoryczny w czasie rozmowy z Klientem dostosowuje tempo wypowiedzi i słownictwo do indywidualnych potrzeb Klienta, stosuje powtórzenia, używa prostych zdań pojedynczych, a dłuższe wypowiedzi dzieli na krótsze części, a po każdej z nich upewnia się, czy rozmówca prawidłowo zrozumiał komunikat.
Rozdział III
Postanowienia końcowe
§ 14. Niezależnie od zapisów niniejszej procedury, każdy pracownik Urzędu Miejskiego
w Lubsku ma obowiązek okazania wszelkiej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami
z poszanowaniem ich godności, a w razie potrzeby, za zgodą tej osoby, powinien pomóc wypełnić dokumenty i wskazać miejsce na podpis.
w Lubsku ma obowiązek okazania wszelkiej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami
z poszanowaniem ich godności, a w razie potrzeby, za zgodą tej osoby, powinien pomóc wypełnić dokumenty i wskazać miejsce na podpis.
§ 15. Niniejsza procedura ma zastosowanie również wobec osób o szczególnych potrzebach wynikających z posiadanych dysfunkcji psychofizycznych, fizycznych i psychicznych organizmu, które trwale lub okresowo utrudniają, ograniczają bądź uniemożliwiają wypełnianie ról społecznych.
Pobierz dane XML Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Lubsku Drukuj informację Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Lubsku
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Gmina Lubsko |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2021-11-30 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: S.Górski |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2021-11-30 08:16:30 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Sebastian Górski |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2021-11-30 08:17:14 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Sebastian Górski |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2021-11-30 08:23:09 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1842 raz(y) |