Ekran szczegółów informacji - sprawa
Pobierz dane XMLSprawa: USC - Zgłoszenie urodzenia dziecka.Drukuj informacjęSprawa: USC - Zgłoszenie urodzenia dziecka.Szczegóły informacji
USC - Zgłoszenie urodzenia dziecka.
Wydział: Urząd Stanu Cywilnego
Ogłoszono dnia: 2009-01-23 11:22:07
Termin załatwienia
Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego dziecka.
Osoba kontaktowa
D. Michalik / B. Kowalska
Miejsce załatwienia
pl. Wolności 1 - Ratusz
Telefon kontaktowy
68 457 61 60/ 68 457 61 61
Sposób załatwienia
- Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się ustnie.
- Kartę urodzenia przekazują, w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia, a kartę martwego urodzenia w terminie 1 dnia od dnia jej sporządzenia, podmioty wykonujące działalność leczniczą.
- Sprawa załatwiana jest niezwłocznie.
- Odpis aktu urodzenia wydawany jest bezpośrednio po sporządzeniu aktu urodzenia.
Miejsce odbioru
Pl. Wolności 1 Ratusz
pok. 13, 14
Wymagane Dokumenty
- Dla dziecka pochodzącego z małżeństwa:
- dowody osobiste rodziców (do wglądu).
- Dla dziecka gdy matka jest panną (bez uznania przez biologicznego ojca):
- dowód osobisty matki dziecka (do wglądu).
- Dla dziecka gdy matka jest panną (z uznaniem przez biologicznego ojca) :
- obecność obojga rodziców,
- dowody osobiste rodziców (do wglądu).
- Dla dziecka gdy matka jest osobą rozwiedzioną lub pozostającą w separacji :
- dowód osobisty matki dziecka (do wglądu).
- Dla dziecka gdy matka jest wdową :
- dowód osobisty matki dziecka (do wglądu).
- Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis).
Czas realizacji
Akt stanu cywilnego sporządza się w dniu, w którym dokonano zgłoszenia zdarzenia powodującego sporządzenie aktu, chyba, że ustawa dopuszcza możliwość sporządzenia aktu stanu cywilnego w innym terminie.
Opłaty
Zgłoszenia urodzenia jest zwolnione z opłaty skarbowej.
Tryb odwoławczy
- Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku jeżeli kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odmawia przyjęcia oświadczenia o wyborze imienia lub imion dziecka.
- Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
- O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
- Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Uwagi
- Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego dziecka.
- Jeżeli nie dokonano zgłoszenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego dziecka.
- Do zgłoszenia urodzenia dziecka są zobowiązani:
- ojciec lub matka dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych,
- matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
- przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
- Urodzenie dziecka rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsca urodzenia.
Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 463 ze zm.),
- Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020r. poz. 1359)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego ( Dz.U. z 2015 r. poz. 194).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 stycznia 2015 r. w sprawie wzorów karty urodzenia i karty martwego urodzenia (Dz.U. z 2015 r. poz. 171).
Pobierz dane XMLSprawa: USC - Zgłoszenie urodzenia dziecka.Drukuj informacjęSprawa: USC - Zgłoszenie urodzenia dziecka.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Gmina Lubsko |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: D. Michalik |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2009-01-23 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: D. Michalik |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2009-01-23 11:01:17 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: D. Michalik |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2009-01-23 11:22:07 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: D. Michalik |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2022-02-25 10:19:24 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 12460 raz(y) |